fbpx

Psihologija boja u marketingu

Da li se osećate uznemireno u žutoj sobi?

Da vas plava boja smiruje?

Umetnici, dizajneri ali i marketing eksperti već dugo znaju da boja može dramatično uticati na naše raspoloženje, osećanja i emocije, pa čak i na odluke koje donosimo.

To je zato što boje mogu promeniti biološke reakcije našeg organizma – određene boje povezane su sa povišenim krvnim pritiskom, naprezanjem očiju ili pojačanom glađu. 

Pošto boja igra značajnu ulogu u neverbalnom prenošenju poruka, psihologija boja u marketingu je nešto što je neophodno da poznajete ukoliko se bavite poslovima vezanim za marketing, dizajn ili umetnost. 

Kada znate šta boje znače i koje reakcije mogu izazvati kod posmatrača efikasnije ćete obavljati svoj posao, stoga nastavite da čitate i upoznajte se sa širokim spektrom boja koje imate na raspolaganju. 

Šta je psihologija boja?

Najjednostavnije rečeno, psihologija boja je proučavanje boja u odnosu na ljudsko ponašanje.

Mnoga od značenja koje ćemo navesti u nastavku tekstu su univerzalna jer imaju dokazan uticaj na mozak. 

Međutim, imajte u vidu da uticaj boja može biti i kulturološke prirode, odnosno emocije koje boje izazivaju mogu biti vezane samo za pripadnike jedne kulture. 

Iz tog razloga je potrebno dobro poznavati vašu ciljnu grupu kako biste svoj dizajn prilagodili njima i poslali poruku koju želite, bez da se ta poruka interpretira na pogrešan način.

Šta je psihologija boja u marketingu?

Kao što smo naglasili, boja izaziva određeno osećanje. 

Podstiče emociju. 

Zato je odabir boja krucijalan za marketing jer može napraviti značajnu razliku u diferenciranju vašeg brenda od konkurencije. 

Koristeći boje strateški za svoje marketinške napore, možete navesti svoju publiku da vidi šta želite da vide, i pomoći im da vas shvate onako kako želite da vas shvate. 

Iako odabir pravih boja može poboljšati percepciju koju ljudi imaju o vašem brendu, loš odabir boja može naštetiti imidžu kompanije. 

Na primer: ako izaberete pogrešne boje za svoj sadržaj ili logotip, biće manje čitljiv i vaša publika će teško razumeti vizuelnu poruku, ili će je u potpunosti ignorisati. 

Svaki marketing koji budete radili nakon toga može biti uzaludan. 

Dakle, izbor boja može pomoći ljudima pri odlučivanju, i zato stručnjaci za marketing moraju razumeti šta različite boje predstavljaju.

Naglasićemo da boje igraju važnu ulogu u percipiranju vaše kompanije bez obzira da li ste modni brend koji pokušava da se poveže sa mlađom publikom, ili apoteka koja želi da ojača poverenje kupaca. 

Poznavanjem psihologije boja pomoći će vam da lakše privučete svog idealnog kupca, povežete se sa njim i steknete njegovu lojalnost.

Tople i hladne boje

Način na koji različite boje mogu uticati na emocije u velikoj meri zavisi od same boje, ali i od toga da li je boja toplog ili hladnog tona. 

Šta to znači?

O konceptu toplih i hladnih boja pisalo se stotinama godina unazad. Većina teorija počinje sa tri osnovne boje i tri sekundarne boje

Linija deli točak na toplo i hladno, kao sa ilustracije ispod.

Lokacija linije varira u zavisnosti od rezonovanja teoretičara, ali opšte je prihvaćeno da su tople boje crvena, narandžasta i žuta, a hladne boje zelena, plava i ljubičasta.

Zanimljivo je da, kada posmatramo fotografiju na kojoj se nalaze i tople i hladne boje, tople boje će izgledati kao da nam se približavaju, dok će hladne delovati kao da se udaljavaju od nas

Tople boje često izazivaju osećaj sreće, optimizma i energije. 

Međutim, tople boje takođe mogu privlačiti pažnju i signalizirati opasnost, ili vas naterati da preduzmete određenu akciju (setite se saobraćajnih znakova za zaustavljanje i upozorenje). 

Sa druge strane, hladne boje su obično umirujuće, ali mogu probuditi i osećaj tuge. 

Ljubičasta se često koristi za podsticanje kreativnosti jer je mešavina plave (mirno) i crvene (intenzivno).

Crvena boja je najintezivnija boja u marketingu

Marketing je sfera u kojoj je crvena često korišćena. 

Značenje crvene boje povezano je sa uzbuđenjem, strašću, opasnošću i akcijom

Možda ste primetili da neki brendovi koriste crvenu boju za dugmad „naruči odmah“ ili za pakovanje kao način da se istaknu na polici. 

U psihologiji boja, crvena je najintenzivnija boja i na taj način može izazvati najjače emocije. 

Međutim, naglasićemo da crvena takođe može asocirati na opasnost, stoga želite da ovu boju koristite umereno i pažljivo. 

Ako na web sajtu dodajete crvenu boju, koristite je za pozive na akciju ili sve ono što želite da naglasite i istaknete od ostatka stranice. 

Crvenu uspešno koriste brendovi kao što su Coca Cola i YouTube. 

Ova boja takođe podstiče apetit, pa je brendovi poput Coca Cole i KFC-a često koriste da impulsivno stvore osećaj gladi posmatraču. Takođe, u svojim marketinškim porukama koriste reči koje asociraju na sreću, a zatim koriste crvenu boju za stvaranje uzbuđenja. 

Kada ste na YouTube-u, obratite pažnju kako je crveni deo njihovog logotipa dugme za reprodukciju koje može da vas naterata na akciju – ohrabruje vas da želite da kliknete na to dugme na njihovim video zapisima.

Narandžasta boja podstiče kreativnost

U psihologiji boja, narandžasta predstavlja kreativnost, avanturu, entuzijazam, uspeh, ravnotežu i energiju

Narandžasta boja dodaje malo razigranosti bilo kojoj slici, web sajtu ili marketinškom materijalu na kome se nalazi. Uprkos tome što privlači pažnju, nije tako agresivna kao crvena boja. 

Značenje narandžaste boje može se uvideti kroz logotipe poput Nickelodeon-a i Harley Davidson-a. 

Nickelodeon je dečiji kanal, pa logotip šalje poruku kreativnosti i entuzijazma koja je deci neophodna za njihovu maštu i odrastanje. 

Sa druge strane, Harley Davidson je brend motora koja asocira na avanturu i energiju, odnosno ona osećanja koja svako iskusi dok vozi motor.

Žuta boja utiče na sreću

Neki brendovi odlučuju da koriste veselu žutu boju kao pozadinu ili ivicu za dizajn svog web sajta. Takođe, možete da koristite žutu za deo stranice koju želite da istaknete, na primer „besplatna dostava“ ili “sezonsko sniženje”. 

Mali “dodir” žute boje može pomoći posetiocima web sajta da povežu vaš brend sa nečim pozitivnim.

Žutu boju koriste brendovi kao što su Ferrari i Ikea. 

Mnogi ljudi sanjaju da voze Ferrari. Luksuzni brend povezan je sa ovim osećajem sreće, leta i bezbrižnog načina života. 

Ikea takođe koristi žutu u svom brendu. 

Kakve veze ima kupovina nameštaja sa srećom?

Pa, pogledajmo ko verovatno kupuje njihove proizvode. Mnogi ljudi koji su tek kupili prvu kuću ili stan otići će u Ikeu da kupe proizvode za opremanje svog doma. 

Ova prekretnica obično je ispunjena srećom i optimizmom za novu životnu promenu zbog čega je žuta sjajna boja za povezivanje sa brendom.

Plava boja uliva poverenje

Na šta vas prvo asocira plava boja?

Na more i nebo. 

Stabilnost, harmonija, mir i poverenje samo su neki od osećanja koje plava boja može da probudi u posmatraču.

Nasuprot tome, plava boja može takođe izazvati negativna značenja poput depresije ili hladnoće.

Neke od najvećih kompanija koje koriste plavu boju u svom brendu su Facebook, Twitter i Skype, kako bi brend pozicionirali kao pouzdan i opuštajuć. 

Zelena boja asocira na prirodu

Čovek je u neraskidivoj vezi sa prirodom, pa zelena boja upravo na nju asocira. 

Rast, plodnost, zdravlje ali i novac neka su od pozitivnih značenja vezanih za zelenu boju.  

Međutim, zelena boja takođe može izazvati i neke negativne asocijacije kao što je zavist. 

Ukoliko ste u niši zdravlja i fitnesa, poželjno je dodati više zelene boje u svom brendiranju. Mnoge poznate kompanije koriste zelenu boju, a neke od njih su Animal Planet, Starbucks i Roots. 

Roots je modni trgovac. 

Međutim, kada pogledate njihove marketinške materijale, često ćete pronaći njihove modele u prirodi na otvorenom. Zeleni logo dobro se uklapa sa njihovim slikama prirode i pomaže im da privuku ljubitelje aktivnosti na otvorenom kao svoje ciljno tržište. 

Dakle, čak i ako se vaši proizvodi ne vezuju nužno za prirodu, možete koristiti boju da biste lakše privukli određenu ciljnu grupu.

Ljubičasta boja kao boja kraljeva

Ljubičasta je od početka civilizacije bila kraljevska boja. 

To je zato što su samo bogati pojedinci mogli da priušte tako skupe stvari, jer se ljubičasta boja proizvodila drobljenjem ljuski malog morskog puža. 

Značenje boje za ljubičastu povezano je sa moći, plemenitošću, luksuzom, mudrošću i duhovnošću

Ipak izbegavajte da previše koristite ljubičastu boju jer to može izazvati osećaj frustracije. 

Možete dodati nagoveštaje ljubičaste boje u dizajn web sajta, na primer na traci za besplatnu isporuku, ili u logotipu kao boju koja nešto naglašava u vašoj grafici.

Milka i Viber su brendovi koji efikasno koriste ljubičastu boju kako bi se istakli na polici, ili na ekranu u odnosu na druge.

Crna kao neutralna

Mnogi stručnjaci se slažu da pored tople i hladne boje postoji još jedna glavna kategorija – neutralna boja. 

Crna je neutralna boja, koja se često koristi za „stabilizaciju“ ili prigušivanje živahnijih boja koje mogu da budu prejake.

Zbog ovih svojstava stabilizacije, crna često asocira na moć. 

Crna boja se može povezati sa elegantnim, formalnim, modernim ili luksuznim.

Sigurno ste primetili da se crna boja koristi na web sajtovima koji prodaju vrhunske, luksuzne ili premium artikle.

Visok kontrast koji pruža ova boja omogućava da se određeni elementi stranice (poput pozadine) povuku, tako da fokus korisnika može ostati na fotografijama proizvoda.

Uzmimo za primer brand Nike.

Forma Nike logotipa je jednostavna i moderna istovremeno. 

Nike koristi crnu, belu i sivu kombinaciju boja za svoj web sajt. Na taj način web stranica postaje laka za čitanje, a i njihovi pozivi na akcije su takođe crni što vizuelno naglašava dugme za dodavanje proizvoda u korpu. 

Bela boja je najčešće korišćena

Još jedna neutralna boja, bela u psihologiji boja označava nevinost, dobrotu, čistoću i poniznost

Nemojte zaboraviti da je ovo značenje u kulturi Severne Amerike i Evrope. U nekim delovima sveta bela ima sasvim suprotno značenje (u Kini asocira na smrt). 

Imajte ovo imate na umu kada kreirate svoj dizajn. 

Značenje bele boje takođe ima negativnu stranu jer može simbolizovati sterilnost i hladnoću. 

Bela se najčešće koristi kao pozadina web sajtova zato što je crni font na beloj pozadini najbolja kombinacija za čitljivost. 

Opšte je pravilo da kada je pozadina siva ili crna, font je beli, a kada je pozadina bela onda je font crn. To je najbolje pokazao Adidas brend, koji je upotrebnom belog logotipa na crnu pozadinu stvorio snažan i upadljv kontrast. 

Iako se psihologija boja proučava i analizira dugi niz godina, još uvek postoji velika debata o tačnom uticaju boje na ljudske emocije.

Postavlja se pitanje: zašto postoji toliko zabluda o psihologiji boje i njenom značenju?

Jedan od razloga je taj što, kada je u pitanju psihologija boja, postoje mnoge varijable.Na primer, ljudi različito percipiraju boje. 

Način na koji doživljavate određenu boju može imati mnogo veze sa vašim ličnim preferencijama, iskustvima u prošlosti, kulturnim razlikama, polnim razlikama itd.

Međutim, činjenica je da su boje i emocije usko povezani bez obzira na sve, pa morate uzeti u obzir njihove efekte kada god koristite boje. Sada kada znate kako su boje i emocije povezane, možete prema tome izabrati svoju paletu boja i dobiti rezultate kakve želite.

Blended Learning Kurs

Podelite ovaj tekst

Prijava za kurs

Nakon popunjene prijave kontaktiraće vas neko iz SkillUp tima.