U svetu dizajna postoji nekoliko dobro poznatih debata koje nikada nisu sasvim rešene. Jedna od takvih debata je razlika između dizajna korisničkog interfejsa (UI design) i dizajna korisničkog iskustva (UX design). Iako bezbroj analogija objašnjava kako su ova dva dizajnerska koncepta kompatibilna, utvrđivanje konačnog odgovora pokazalo se prilično kompleksnim.
Međutim, ako ste tek zakoračili u svet dizajna, a posebno ako trenutno aplicirate za posao, opšte razumevanje kada i kako koristiti ove termine je veoma važno. Nastavite da čitate i saznajte sve što treba da znate kada je u pitanju UI UX dizajn, i spremite se da napravite veliki iskorak u svojoj karijeri dizajnera.
Hajde prvo da prođemo kroz opšte definicije šta je UI UX dizajn. To su zapravo 2 profesije koje uprkos svom decenijskom postojanju, sada su spojene u jednu profesiju tehnološke industrije pod nazivom UI UX dizajn.
UX dizajn se odnosi na izraz „dizajn korisničkog iskustva“ (User experience), dok UI (User interface) označava „dizajn korisničkog interfejsa“. Oba elementa su ključna za biznis i marketing pa kao takvi blisko sarađuju. Ali, uprkos njihovoj koherenciji, same uloge su prilično različite i odnose se na različite discipline dizajna.
Kao što smo napomenuli, termin UX nije nov. Ovaj termin postoji još od ranih 1990-ih, a osmislio ga je Donald Norman, kognitivni naučnik Apple kompanije. Norman je bio ispred svog vremena i zanimali su ga svi aspekti korisničkog iskustva, od proizvoda ili usluge do industrijskog dizajna, grafike, interfejsa i fizičke interakcije. Kako bi obuhvatio sve elemente koji određuju kako se korisnik oseća tokom interakcije sa kompanijom, došao je do izraza “User Experience” (UX), odnosno korisničko iskustvo. To je izuzetno raznovrsna disciplina koja kombinuje aspekte psihologije, poslovanja, istraživanja tržišta, dizajna i tehnologije.
Termin UX se prvi put pojavio u knjizi Donalda Normana, “The Design of Everyday Things”, prvi put objavljene 1988 godine. On je označio početak ere u kojoj se umesto fokusiranja na sam sistem i estetiku interfejsa, dizajner prvenstveno koncentriše na potrebe korisnika.
Od kada je termin UX dizajn nastao, postao je sinonim za dobro poslovanje – samo one usluge i proizvodi koji pružaju besprekorno korisničko iskustvo mogu da uspeju na tržištu i diferenciraju se od konkurencije.
Sada sigurno postavljate pitanje: Kako je Norman mogao znati za UX dizajn u doba kada internet praktično nije ni postojao? Ipak, Normanova definicija nam govori da, bez obzira na medijum na koji se odnosi, UX dizajn obuhvata interakciju između potencijalnog ili aktivnog kupca i kompanije. Kao naučna teorija može se primeniti na bilo šta, od uličnih lampi do automobila. Međutim, uprkos tome što je naučni izraz, upotreba UX dizajn izraza je od početka bila gotovo u potpunosti vezana za digitalnu sferu, jer je tehnološka industrija počela da se razvija upravo u vreme definisanja ovog termina.
Danas, User experience dizajner razmišlja o tome kako se korisnik oseća, odnosno kakvo je njegovo iskustvo na web sajtu ili aplikaciji i koliko je korisniku lako da ostvari željenu akciju. Na primer: Koliko je lak proces naplate prilikom kupovine na sajtu? Koliko vam je lako da prelazite sa stranice na stranicu? Da li aplikacija za onlajn bankarstvo olakšava upravljanje novcem? Krajnja svrha UX dizajna je stvaranje lakog, efikasnog, relevantnog i svestranog iskustva za kupce ili klijente, što je vitalno za uspešan digitalni marketing i uspeh proizvoda ili usluge generalno.
Naglasićemo: UX dizajn se ne odnosi na vizuelne elemente web sajta ili mobilnih aplikacija, već se fokusira na celokupno iskustvo interakcije između kupca i kompanije.
UI dizajn, odnosno korisnički interfejs ima veliki broj tumačenja pa često bude zabune oko UI dizajn termina. Dok je UX usmeren na optimizaciju korisničkog iskustva kako bi bilo što ugodnije i lakše, dizajn korisničkog interfejsa je praktično UX dopuna – izgled, osećaj, prezentacija i interaktivnost proizvoda.
Zbunjujuće, zar ne?
Ako pogledate oglase za posao i opise poslova u kojima se traži User interface dizajner, uglavnom ćete pronaći interpretacije profesije koje su srodne grafičkom dizajnu, ponekad se protežu i na dizajn robne marke, pa čak i razvoj web stranica. Ako pogledate „stručne“ definicije za UI dizajn, uglavnom ćete pronaći opise koji su delimično identični UX dizajnu.
Dakle, da razjasnimo nedoumicu. Za razliku od termina UX dizajn, UI dizajn se odnosi isključivo na digitalnu sferu. Korisnički interfejs je tačka interakcije između korisnika i digitalnog uređaja ili proizvoda, poput “touch screen” ekrana na pametnom telefonu ili table na aparatima za kafu koje dodirnete da dobijete svoj jutarnji napitak. Kada govorimo o razvoju web stranica i mobilnih aplikacija, korisnički interfejs uzima u obzir izgled, osećaj i interaktivnost proizvoda sa korisnicima. Poenta je da korisnikovo viđenje proizvoda bude što intuitivnije, a to znači da pažljivo razmotrite svaki vizuelni, interaktivni detalj poput dugmadi koji pozivaju na akciju (CTA buttons), ikonicama za deljenje sadržaja na društvenim mrežama, tipografiji, paletnoj šemi boja, razmaku između slova, slikama, odgovornom dizajnu za mobilne uređaje i još mnogo toga.
Cilj korisničkog interfejsa je da vizuelno vodi kupca kroz interfejs proizvoda. Sve je u stvaranju intuitivnog iskustva koje ne zahteva od kupca da previše razmišlja dok se kreće platformom i pretražuje proizvode ili usluge. UI dizajn, odnosno dizajn korisničkog interfejsa prenosi snage i vizuelne prednosti brenda na interfejs proizvoda, vodeći računa da dizajn bude dosledan, koherentan i estetski dopadljiv.
Glavne razlike između UI i UX dizajna koje trebate imati na umu su sledeće: UX dizajn se odnosi na celokupan osećaj putovanja korisnika, dok se UI dizajn odnosi na to kako izgledaju i funkcionišu interfejsi proizvoda. Odlično iskustvo korisnika počinje UX dizajnom, a završava se UI dizajnom. Obe vrste dizajna koegzistiraju i neophodne su za finalni proizvod i njegov uspeh.
Naglasili smo da su UI i UX zajedno neophodni kako bi jedan finalni proizvod bio kompletan. Međutim, uobičajeno je da 2 dizajnera odvojeno rade UX dizajn i UI dizajn, premda se u većini slučajeva traži od vas da znate oba, iako ovi dizajneri imaju drugačije odgovornosti i zaduženja. UX dizajneri su vešti u identifikovanju problema za korisnike i čine interfejs lakšim za korišćenje.
Kako to izgleda iz dana u dan?
Posao UX dizajnera je da preuzima različite uloge na projektu, stoga će vaša svakodnevnica biti dinamična i menjaće se u zavisnosti od projekta na kojem radite. Možete se jednog jutra zateći kako razmišljate o pozadinskoj slici na osnovu povratnih informacija koje su upravo analizirane na korisničkom testu, ili pomagati ostatku tima oko arhitekture web sajta.
Ključno je da UX dizajner zna ciljeve ka kojima teži. Da li je to povećanje prijava korisnika na bilten? Možda je cilj povećanje vremena zadržavanja korisnika na web sajtu? Olakšana navigacija na platformi za korisnika? Bez obzira na cilj, UX dizajneri su odgovorni za kreiranje strategije za postizanje konačnog cilja na projektu. Iako zaduženja mogu zavisiti od prakse kompanije, generalno su UX dizajneri odgovorni za:
UX dizajneri ne rade samostalno. Na digitalnom projektu, UX dizajneri mogu očekivati blisku saradnju sa UI dizajnerima, menadžerima projekata i front-end programerima. Potrebno je razumevanje životnog ciklusa projekta, da bi ste kao UX dizajner mogli da razumete osnovne tehničke komponente i da poznajete principe vizuelnog dizajna.
Sa druge strane, posao UI dizajnera je da se fokusira na vizuelno iskustvo korisnika – od rasporeda dugmadi i poravnanja teksta do razmaka između elemenata i palete boja. Dakle, posao UI dizajnera je da korisnik razume proizvod kroz vizuelne elemente i njegova odgovornost uključuje vizuelnu komunikaciju i grafički dizajn, pa je takođe neophodno i poznavanje psihologije boja kao i palete boja za daltoniste.
Da rezimiramo: User experience dizajner dizajnira put koji korisnik treba da prati kako bi mu interakcija sa web sajtom ili mobilnom aplikacijom bila što ugodnija. User interface dizajner kreira stranice koje prate putanju koju je UX dizajner prethodno kreirao za korisnika. UX dizajner mora da ima na umu cilj korisnika. UX je veoma analitična i logična stvar i UX dizajneri treba da razmišljaju iz korisničke perspektive. Sa druge strane, dizajneri korisničkog interfejsa moraju biti kreativni da bi dizajnirali proizvod ili web stranicu.
Sada, ako ste zbunjeni koja karijera je pogodnija za vas, razmislite šta vam se više sviđa. Ako volite da razumete šta korisnici žele od proizvoda i ako volite da rešavate njihove probleme, onda je UX dizajn bolji izbor. Ako volite da dizajnirate proizvod, volite da odlučujete o celokupnom izgledu, animaciji, bojama i predstavite svoju ideju kreativnim procesom razmišljanja, onda je korisnički interfejs bolji za vas.
Većina kompanija angažuje jednu osobu za posao UX i UI dizajn, tako da možete izabrati i jedno i drugo. Upravo iz tog razloga, SkillUp platforma je kreirala prvi UI UX dizajn kurs na balkanu zasnovan na blended learning modelu učenja. Blended learning je model učenja koji kombinuje tradicionalne metode edukacije sa instruktorom i radu na praktičnim zadacima, uz istovremenu primenu svih benefita online nastave. Ovakva edukacija predstavlja cenovno efikasnije rešenje, a bićete obučeni da primenjujete UI UX dizajn principe već za 4 nedelje, steknete nove veštine i naposletku ih brzo unovčite.